torsdag 8 oktober 2009

Våra (o)hållbara liv

Hade tänkt föreviga en vacker hackspett. Men det ser mest ut som en dystopi över en förstörd värld.

Vår miljöbelastning, har den ökat eller minskat sen vi flyttade till Norrbacka? Tidigare bodde vi i varsin etta i Stockholm. Det är givetvis svårt att svara på, men jag kan åtminstone helt ovetenskapligt gissa. Jag tror att den har minskat. Här kommer en lista med "aktiviteter" som inneburit en ökad eller minskad miljöbelastning sedan flytten hit. Rätta mig om jag har fel, kom gärna med tips på annat vi kan göra... osv. 

Minskad:
  • Jag konsumerar betydligt mindre. (Oskar har aldrig varit så värst mycket för att shoppa). Köper nästan aldrig kläder och saker, vilket jag gjorde titt som tätt i Storstaden. 
  • Vi planerar våra matinköp och storhandlar. Åker aldrig till affären för att komplettera "något litet". Det är 13 km till närmaste affär, so...
  • Vi köper nästan uteslutande bönor, mjöl, linser, gryn, matvete etc, bananer och kaffe från ekologiskt sortiment. Var noga med det innan, men är om möjligt mer noga nu. 
  • Slänger aldrig mat. Använder ofta rester som bas i morgondagens lunch.
  • Jag ägnar mig sällan åt alla dessa små impulsköp, som jag gjorde minst en gång om dagen innan. En take away coffe här, en liten påse nötter där, en flaska vatten här...
  • Vi har egen brunn. Det innebär att vi inte slösar med vattnet. 
  • Vi äter veganskt, med rotsaker, grönsaker och bönor som bas. Få produkter av halvfabrikat kommer in i vårt kök. Bär, frukt och potatis har vi fått från olika trädgårdar; vår, farmoderns, mosterns & morbor'ns ...
Ökad:
  • Vi har en större boyta. Det går åt mer energi att värma upp den. Å andra sidan är ju städer enorma energislukare, bor man där så är man ju en del av det... Så jag vet inte om det stämmer.
  • Vi åker bil betydligt oftare.
Vill förbättra:
  • En miljövänligare bil. Fast inte en helt ny. Det går åt mängder av energi att tillverka nya bilar. Har hört att det tar 10 år innan en ny bil blir en miljövinst (Men det har vi inte hårda fakta på). 
  • Ett energisnålare uppvärmningssystem till huset.
  • Börja odla mer själva. Hellre det än att köpa ekologiska grönsaker, vilket vi inte alltid gör nu. Prisskillnaderna är ju ofta stora i affären, men jag vet det är en klen ursäkt. Men egen odling vore det optimala. 
Finns säkerligen massor att tänka på, det här vår början... 

1 kommentar: