tisdag 13 oktober 2009

no work for the lazy people

Vaknade av väckarklockan 06:45.
Första dagen av att vara aktiverad hos kommunens vikariepool.
Nu är klockan 08:53 och sannolikheten att bli utringd är nära 0%.
En gång tror jag det hänt, att jag blivit utringd efter klockan 9.
En gång av 1000.
Det är 0,01% tror jag. Kanske har jag helt fel, det gör ingenting.
Jag är van att ha fel.

En liten fågel. Kanske en blåmes (?) hovrade nyss utanför fönstret, två gånger, och vände och vred på huvudet, som verkligen spanade in mig. Kanske försökte den säga något? Kanske var det samma fågel som väckte mig för några månader sen genom att knacka på fönstret till sovrummet.
Det är svårt att förstå vad djuren vill oss. Jag tänker mig att den kanske ville säga att: "hej hallå det är minusgrader nu, det är dags att fylla på mat i fågelmatsgrejen som hänger i trädet hela året men bara innehåller mat när det är minusgrader och det är det nu så se till att lägga i mat".

Jag läste nyligen att våra försök att ge djuren mänskliga egenskaper snarare lägger hinder för förståelsen arter emellan. Men jag vet inte om jag håller med. Visserligen inser jag ju att jag aldrig kan förstå hur en fågel eller en ko uppfattar världen. Men endel saker är ändå så självklara och allmängiltiga. Som: "hej kom inte och ta ifrån mig mina barn för då blir jag ledsen".
Någonting som mjölkbonden kanske borde tänka på.

Nu ska jag gå ut och hälla i ekologisk säd och solrosfrön i fågelfröautomaten.

1 kommentar:

  1. Hej och hopp!
    Detsamma hände mej förrgår men utanför mitt sovrumsfönster var det en a talgoxe om det är dom som är gula? Den stog alldeles stilla i luften och tittade bevekande på mej.
    Vi gick genast ut med lite mat men vet inte vem
    som ätit upp talgbollen. Kan vara större fåglar också som tar från småfåglarna precis som det ofta sker i människoriket.
    Kul att ni låter Norrbacka leva!
    Hälsning!
    /gammal släkting i Sörfors som ofta ringer fel : )

    SvaraRadera