fredag 16 oktober 2009

Jag tänker ibland på Bob Black

Andra dagen med arbete.
Jag hade igår planerat att citera Bob Black idag.
Men faktum är att lärarvikarierandet, när det utövas så sällan som jag så ofta gör, snarare gränsar till den kreativa samarbetande lek som Black förordar. Det är helt enkelt hur roligt som helst. Slitsamt, visst, och det är skönt att sova lite när man kommer hem, men roligt.

Jag tänker citera Bob Black ändå. För att det är så uppfriskande läsning, och för att det är en text som ger en ett nytt perspektiv på vår samhälles själva grundkonstruktion. Och gudarna ska veta att vi lever i ett samhälle som behöver omstruktureras.

För miljöns skull, för alla levande varelsers skull och för vår skull.

Och har man inte hört det förut är det hög tid.
Och har man hört det förut är det hög tid för repetition.

So here we go.

"Ingen borde någonsin arbeta.
(---)
Detta innebär inte att vi skall sluta att göra saker. Det innebär däremot att skapa ett nytt levnadssätt som är grundat på lek; en lekfull revolution. Med "lek" menar jag också fest, kreativitet, sällskapsliv, samarbete och kanske också konst. Lek är långt mer än bara barnets lek, hur värdefull denna än är.

Det jag önskar är ett kollektivt äventyr av allmän glädje och fritt överdåd människor emellan."

Läs hela denna fantastiska och viktiga text här: http://www.skarv.se/ij/bbaa.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar