torsdag 9 december 2010

If we don't hide here they will find us elsewhere

Klockan har passerat midnatt, igen, och trots mina ansträngningar att komma
i säng
i tid
i kväll
så passerar klockan midnatt. Och min reaktion på detta är inte att gå och borsta tänderna - utan att skriva ett blogginlägg om det.

Förmodligen är det en trots-reaktion mot att jag har arbetat idag, och således stigit upp tidigt och bytt in min tid mot framtida betalning och försökt få 27 11-åringar att lära sig spela samma låt på samma gång på många instrument (och gjort detta 5 gånger 40 minuter).
Det är över 100 elever.
Ingen människa borde behöva möta så många människor på en dag.
Människor är okej en och en, ibland två och två.
Men i grupp?
Det förefaller mig som om den samlade IQ:n hos människorna sjunker ju större gruppen är.
Ta ett övergångsställe till exempel. Ifall du står vid ett övergångsställe med rödgubbe och du är ensam och det kommer bilar så går du inte över. Men ifall det är en stor grupp, låt säga 40 personer som står på vardera sida om gatan så räcker det med att någon lutar sig lite framåt, eller sträcker fram ett ben och vips går hela högen emot rött ljus. Varför? För att de andra går.
Den samlade IQ:n har sjunkit.

Jag skulle kunna ge er fler exempel, men jag ska gå
i säng.

Ja.

1 kommentar:

  1. HAHA! Jag borde svara på ditt mail, men först:
    Helst av allt skulle jag nog alltid gå mot röd gubbe och jag ser det som en stor fördel att tillsammans med andra att ha möjligheten att göra det. Puss.

    SvaraRadera