tisdag 14 december 2010

Forbidden Software Timemachine

Hörde talas om Internet Archive
www.archive.org
ett internet-arkiv, med allt ifrån gamla hemsidor till ljudupptagningar av live-musik,
ifrån arkiverade datorprogram till texter

Skrev in adressen till min gamla hemsida, tryckte på knappen "take me back" och en sekund senare satt jag och stirrade på skärmen, som i chock. Jag hade aldrig förväntat mig att se den igen. Det är verkligen en tidsmaskin. Jag är fortfarande chockad 2 dagar senare. Jag tror inte många besökte min hemsida då, för 6 - 7 år sedan, och att den arkiverats och sparats är ,...,

jag hittar inget ord för det

vet inte ifall det helt meningslöst
eller fullständigt vettigt

På någon nivå glädjer det mig att det finns några som motverkar internets flyktighet. (referens se mitt internetprojekt www.ifwedonthidehere.blogspot.com där jag ändrar innehållet i samma blogginlägg om och om igen)

Det är i varje fall väldigt roande att söka runt bland gamla hemsidor. Se hur svt.se såg ut 1996 o.s.v.

Gör ett besök ner till Internet-arkivet och se efter själv.
Jag har ännu bara skrapat på ytan. Förmodligen finns det hur mycket som helst där. Jag vet inte riktigt vad man ska med en tidig ICQ-klient till, men
som någon amerikan sa för länge sen:
waste not, want not

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar