söndag 23 augusti 2009

Nyskapande gröt, åkerbär och vintage

Flärdfull shopping.

Sedan jag kommit tillbaka till Norrbacka efter besöket i Storstaden har jag haft en lugn, vacker känsla av förnöjsamhet. Precis här vill jag vara. Just nu är det här Platsen. Jag kom hit i torsdags morse efter att ha åkt nattåg, tagit hand om en utbytesstudent, åkt morgonbussen till Strömbäck och sedan promenerat 4 km genom skogen. Kl 9 satt jag vid köksbordet och gick igenom posten. Det kändes som en ovanligt lång morgon fram till dess.

På lördagen liftade vi in till Umeå för att kika in på Designmarknaden/loppisen på Hamnmagasinet. Kul att se Umeås omtalat kreativa klimat i verkligheten! Jag fyndade ett par skor innan vi gick vidare till Skatbo där jag fortsatte shoppa på temat flärd: Designörhängen med vintage-detalj. Jag gick runt och kände mig nöjd över att Umeå ger en sådan bra stadskänsla, så jag slipper jag längta efter Storstaden. 

Polentagröt med lyxiga tillbehör.

Däremot har vi inte orkat baka i helgen, trots att vi har en bakmaskin som gör den aktiviteten väldigt okomplicerad. I stället har vi experimenterat med olika grötfrukostar (jag är egentligen urdålig på att äta gröt. Fluffigt vitt bröd med tahin och skivad tomat och en kopp svart te är egentligen min favoritfrukost. Men nöden har ingen lag. Dessutom är det inte så nyttigt med vitt bröd säger dom). Den här polentagröten blev dock riktigt god:

Ca en halv dl Saltå kvarns polenta
Ca 4 och en halv dl vatten
3 msk sojamjöl
Lite salt
En knivsudd kardemumma

Koka upp och låt koka på låg värme i ca fem minuter, rör om ofta!

"Garnering": Skivad banan, hackade mandlar, kanel och svarta vinbär. Gröten blir väldigt lös så det behövs ingen sojamjölk. Mycket bra eftersom vi inte har någon sådan hemma.

Oskar rensar under djup koncentration.

På söndagen ägnade vi många timmar åt att plocka åkerbär, en norrländsk lyxvara direkt från naturen. De växer på gammal åkermark, vilket det finns en hel del av runt Norrbacka, och de är dyrare än guld har vi hört. Det är svårt att plocka de vackra bären, men att rensa dem är ännu svårare. Men det är värt mödan för det är verkligen otroligt gott. 

Bakad potatis, kan det bli enklare?

Lagat mat har vi däremot orkat göra, det måste man ju. Enligt mig är bakad potatis en underskattad maträtt. Särskilt när det är så enkelt, man behöver bara lägga in potatisarna som de är på ugnsgallret, ingen aluminiumfolie behövs. Det tar ca 50 min på ca 225 g, men varierar mellan olika potatissorter. Potatisstickan får avgöra när de är färdiga. Medan de ligger i ugnen kan man göra goda röror: Vi gjorde egen hoummus och egen pesto. Till detta lyxade vi med ekologiska oliver av märket Bellenature en provence (de är svinaktigt goda och finns att köpa i vissa hälsokostaffärer).

8 kommentarer:

  1. Vilken skön känsla av livet på Norrbacka man får genom bilderna i det här inlägget! kul att du hittade lite shopping på designmarknaden.

    SvaraRadera
  2. Ja, de speglar tillvaron här på ett bra sätt, kul att du tycker det!

    SvaraRadera
  3. Åh bakad potatis, verkligen underskattat. Min favvoröra är Sour Supreme (vegansk creme fraiche) + tångcaviar + hackad rödlök + citronsaft + lite kryddor. Oslagbart!

    SvaraRadera
  4. PS skulle va roligt att se mer foton från ert hus typ insidan :)

    SvaraRadera
  5. Sour supreme är hur gott som helst! Men ack så dyrt... Foton från insidan, ska bli! Har väntat lite med att lägga ut det tills vi "fått till det". Men nu börjar det likna nåt här, så foton kommer. Roligt att träffa dig igår!

    SvaraRadera
  6. Åå, det låter och ser så härligt ut! Jag blir tillåme avis :)
    Besök på norrbacka kanske bör ske medan åkerbär finns. När tar dom slut?
    Puss kära B

    M

    SvaraRadera
  7. Just nu finns det gott om åkerbär, men jag vet inte hur länge till det mognar nya och så... Det skulle vara så roligt om du kom upp snart! Jag är dock i Sandviken 7-18/9 och kör... Blir väl svårt att få till det innan dess jag kan tänka mig. Kram!

    SvaraRadera
  8. Jättekul att få träffa dig med, tror jag ska skicka dig en e-post senare om lite yogabutik-tankar och annat :)

    SvaraRadera