onsdag 1 april 2009

Min bokhylla inför flytten. Jag sorterar. Vad ska jag ta med mig, vad måste jag göra mig av med? Oskar älskar att sortera och rensa. Han granskar varje liten sak, frågar "Har vi verkligen användning av det här?". Han menar på att det är ett grundläggande behov hos människan att vilja rensa och sortera. 

Nog är det så. Vi vill slänga, återvinna och spara det som betyder något för oss. Men varför är vi då så dåliga på att rensa bland våra tankar? Alltför många tänker alltför negativt, inte minst om sig själva. Jag övar ständigt på att sortera bort mina tjatiga neggo-tankar. Det är inte alltid lätt, men till slut får man en bokhylla man orkar hantera.

4 kommentarer:

  1. Det kan ta ett helt liv att få den där välsorterade bokhyllan. Förhoppningsvis går det lite fortare.. Om man övar.

    SvaraRadera
  2. Det känns alltid lite bättre när jag har städat ett skåp eller en låda. Om det ändå var lika lätt att städa bort onödiga tankar:)

    SvaraRadera
  3. Vilken bra jämförelse!

    Jag heter förresten Maria och firade midsommar på en ö med bland annat Oskar och en massa annat folk och känner Simon och John i Stockholm. Vi verkar ha en hel del gemensamt, jag är själv yoganörd till exempel :) Min sambo och jag bor på Öbacka i Umeå och har sprungit på Oskar ett par gånger i stan, men det vore roligt att få bjuda hem er eller kanske kika ut till er nån gång, om det nu går att ta sig dit, har hört att det kan va lite knepigt?

    Kika gärna på min blogg! jag skriver om yoga, veganism och hållbar livsstil - låter det bekant? :)

    Ha det så gott!
    /Maria

    http://peppen.wordpress.com

    SvaraRadera
  4. Aha, nu ringer det en klocka:) Har du en pojkvän som heter Kenny? Jag tror jag åkte samma buss med honom Sthlm-Umeå en gång. Världen är liten. Det vore roligt att ses!

    SvaraRadera