måndag 3 augusti 2009

Meny från ett tomt kylskåp

Grönkålspesto med ugnsbakad mandelpotatis och sojabönssallad.

Min matlagningsförmåga har fått sig ett uppsving sen jag flyttade till Norrbacka. Eller snarare får jag fler kreativa idéer, och det beror nog helt säkert på att jag numera har ett kök att husera i istället för en kokvrå. Sen blir man ju tvungen att tänka kreativt när det är en mil till närmaste affär, och cykeln är det fortskaffningsmedel som ska föra en dit. Hursomhelst, delar med mig av en "tager vad man haver-pesto" som jag grejsade ihop när det var slut på i stort sett allt i kylskåpet:

Grönkålspesto:
1 pkt grönkål 
1 näve mandlar
2-3 vitlöksklyftor
Olivolja
Örtsalt
Några basilikablad

Grönkål är en supergrönsak för vegetarianer/veganer eftersom den är rik på järn. Den finns ofta att köpa färsk under vintern och är en traditionell rätt på julbordet. Vår fanns i frysen, men finns inte grönkål i affären just nu kan man byta ut den mot persilja, basilika eller någon grön bladgrönsak. 
Koka grönkålen i lätt saltat vatten. Klipp den i grova bitar och mixa tillsammans med hackade mandlar, vitlöksklyftor, basilika, olivolja och örtsalt efter smak.

Till detta åt vi ugnsbakad mandelpotatis, en fantastiskt god potatissort som blev krispig i ugnen, ihop med lite morötter, blomkål och broccoli för att dryga ut, samt en sallad på sojabönor, tomat och basilika. 

1 kommentar: