måndag 18 maj 2009

Varför lämna Stockholm?

Stockholm har väl allt. Skönhet, mångfald, kreativitet. Jag har bott här länge nu. Jag trivdes inte riktigt från början, men sen började jag göra det. Stockholm har famnat mig, jag har famnat Stockholm. Men som jag har stångats mot alla idéer som funnits runt mina konturer. Stött och blött, kommit fram till ett och annat. Ändå ska jag flytta. Varför?

Just nu är jag ganska säker på vem jag är och vad jag vill ägna mycket tid till. Stockholm ger mig inget utrymme till det. Jag har inte tillräckligt med pengar att ge till Stockholm för att få det utrymmet. Här trängs alla - på gator, på bussen, på tunnelbanan, på uteserveringar. Alla vill vara i det gemensamma utrymmet och det är väl så det ska vara i en stor, fin stad. 

Men jag längtar efter mer plats, egen plats, där jag kan spänna upp stora målardukar och inte vara rädd för att skvätta färg. Kunna spela muzika mitt i natten utan att störa, att ha ett eget rum för yoga - det känns helt abstrakt att tänka på det. Förut skulle allt detta rymmas på tjugoen kvadrat. Nu ska vi bo i ett helt hus med en tomt med en stor skog nära ett stort hav.

4 kommentarer:

  1. Det låter så självklart när du pratar om det, men jag kommer att sakna dig något så fruktansvärt!

    SvaraRadera
  2. Och jag kommer att sakna er lika mycket! Men jag ska se till att komma ner till Stockholm och Sandviken nåra gånger per termin, då kan vi ju träffas på båda ställena.

    SvaraRadera
  3. Ett eget yogarum låter ju nästan värt vad som helst :)

    Jag funderar förresten på att starta eget: en yoga-butik i Umeå, antingen i en liten lokal på nån gågata eller inhyst hos Maya Yogacenter: http://www.kundaliniyoga.nu/majatellegard/

    De startar förresten en 2-årig kundaliniyoga-lärarutbildning den 27:e augusti ifall du vill utbilda dig!

    SvaraRadera
  4. Är du kundaliniyogalärare? Eller något annat? Jag vet vem Maya är, funderar på att gå en kurs hos henne i höst. En yogabutik låter hur grymt som helst! Jag lär bli stamkund direkt:)

    SvaraRadera