onsdag 20 maj 2009

Vad folk säger

På bussen på väg mot Göteborg. Jag kollar jobb i trakten kring Umeå och blir modstulen. Alla pratar om att det är så svårt att få jobb, det är lågkonjuktur och ekonomisk kris och arbetslöshet på väg att skjuta i höjden. Det känns som slöseri med tid att söka de jobb som jag har liten chans att få, måste ju vara 700 andra som är ute efter dem i dessa bistra tider. 

Oskar försöker påkalla min uppmärksamhet, han lyckas trots att jag är svår att få kontakt med när jag sitter vid datorn. När han får höra mina argument till varför jag måste söka dessa jobb ändå ("det är ju kristider, måste söka allt som finns, folk säger att det är så svårt, blablabla") blixtrar ögonen till. 

- Folk?? Om du lyssnar på allt vad folk säger kan du inte göra nånting till slut! Folk har alltid sagt till mig att det inte går att leva så som jag gör; att jobba så lite och leva på så lite pengar, att bara konsumera det jag behöver och ägna mig åt min musik istället. Sök de jobb som du verkligen vill ha, inte för sökandets skull. Det är portföljmänniskorna i slips och kostym som jobbar heltid som säger att det är svårt och de kan få ha sin ekonomiska kris för sig själva! 

Jaha. Då sätter jag mig väl och bloggar istället då. 

3 kommentarer:

  1. Jag kan bara säga WORD Oskar!! :)

    Du kan alltid prova att skriva upp en lista på vad du är bra på och vilka specialintressen du har. Kanske kan du utifrån dessa leta jobb eller skapa dig jobb? Hursomhelst är det jäkligt roligt att göra såna listor, det är bra själv-boosting och en inser att en är duktig på en hel massa trots allt.

    SvaraRadera
  2. Förresten, jag jobbar självvalt 75% arbetstid och älskar att resa (med tåg) och har besökt både Berlin och Norra Italien under våren. Tycker om att laga massor av god mat och att äta vegansk lite lyxigare middag ute på restaurang minst en gång i veckan. Köper nästan uteslutande ekologiskt vad gäller mat och skänker runt en 400 kr i månaden till olika schyssta etiska föreningar.

    Lustigt nog blir folk ofta provocerade av att jag självmant valt att jobba deltid och samtidigt har råd att göra fantastiska (DYRA) resor och äta (DYRT) ekologiskt och fair trade. Det liksom sticker i deras ögon att nån faktiskt går emot normen (jobba->konsumera->dö)och kanske förverkligar just de drömmar som de själva går och ruvar på, men som de trots att de jobbar heltid och har en massa pengar ändå aldrig uppfyller.

    Mitt tips är att leta deltidsjobb, eftersom det är så pass mindre eftertraktat än heltidsjobb.

    SvaraRadera
  3. Peppen: Peppande att läsa att fler tänker som vi:) Jag har själv jobbat 75 % de senaste två åren, men ändå haft råd att resa och spara pengar. Jag köper mycket mindre kläder, och det enda som jag kan sakna att köpa är böcker och ibland någon dyrare sak typ en digitalkamera. Men det finns ju bibliotek och mobilkamera:)Har svårt att tänka mig heltid just nu, finns så mycket annat jag vill göra än att jobba.

    SvaraRadera