söndag 13 juni 2010

odling utan att ta reda på hur

Det växer på Norrbacka.
Potatislandet har gröna tjocka blad som tränger upp genom gräsklippet.
Och i kryddrabatten är det fullt av späda gröna blad.
Förmodligen en hel del ogräs
(vad rör mig ogräs).
Jag vattnar med nässelvatten som luktar skit,
och lyssnar på en bärbar radio som spelar sommarhits.
Solen värmer ordentligt idag och jag slår mig till ro
med en scifi-bok ifrån 54.
Sommaren är som gjort för att läsa science fiction.

Min kusin kommer förbi på väg ner mot Uppsala,
han har med sig ett halft paket tofu och Modern Family på dvd,
jag bjuder på lite halvtinad åkerbärssylt. Som den godaste,
smakrikaste sorbe man man tänka sig.
Sommaren är som gjord för halvtinad åkebärssylt.

3 kommentarer:

  1. Maria Engström15 juni 2010 kl. 00:40

    Vilken scifi?

    SvaraRadera
  2. Halvtinad åkerbärssylt! Oj så gott. Hoppas det blir ett bra åkerbärsår i år.

    SvaraRadera
  3. Jag har sett ut några ställen där det varit gott om åkerbärsblommor, så jag hoppas. Dessutom har jag lagt upp en plan. Jag ska äta åkerbärssylt när jag upptäcker att åkerbären är mogna, för att bli peppad att gå ut och plocka nya! För den som inte vet så är det otroligt tidskrävande att plocka åkerbär och sen ännu mer tidskrävande att rensa dem (p.g.a. detta har jag en del orensade åkerbär infrusna, jag hoppas att de går att rensa i fruset tillstånd, men då får man nog vara snabb som attan).

    Det var Andre (e.g. Alice) Norton's "Förlist i rymden" (e.g. "Sargasso of space") som jag läste. Men det hade kunnat vara nästan vilken 50-tals sci-fi som helst. Dom är likadana. Flera gånger under läsningen är jag övertygad om att jag läst boken innan. Men sen så händer nåt som jag inte kommer ihåg, och jag brukar komma ihåg allt. Jag vet faktiskt inte ifall jag läst boken innan eller inte. Lika bra att inte grubbla på det. Det är en fin bok i varje fall. Väldigt sci-fi. Väldigt.

    SvaraRadera