fredag 22 januari 2010

Hur man blir av med hicka på 7 sekunder




För ett år sedan kom jag på det. Det ultimata knepet för att bli av med hicka. Det var så enkelt så att jag glömde det med en gång. Men så, för någon vecka sedan kom jag på det igen. Det är genialt. Jag kan inte säga annat. Jag är genial.

Vi kan glömma allt som att hålla andan, bli skrämd, stå på huvudet, svälja tre gånger utan att andas och allt annat strunt som vi försökt.

För det är enkelt.
Nästan löjligt enkelt:

Drick varmt vatten.

En mugg räcker. Drick det med bestämdhet, så att halsen värms upp ordentligt. Det är utan tvekan det behagligaste, enklaste och effektivaste sättet att bli av med hicka. Nykokt vatten.

Till Bokmässan September 2010 kom min och Sebastians bok ut. Den heter "Ingen Reklam Tack" och är en samling med sjukt roliga mail till företag och kändisar och svaren vi fått på dessa mail.
I boken besvaras bland annat frågorna:
- Är Friskis&Svettis en sekt?
- Är Coca-cola egentligen grönt?
- Är Yanninesh Yorga död?


Läs smakprov av boken! Klicka här.


38 kommentarer:

  1. Jag har ett ännu enklare tips på att mota bort hickan. Det kräver inte ett enda attribut, födoämne eller akrobatisk position. Det kallas avslappning. Som jag förstått det är hicka en slags kramp nånstans i diafragman. Om man koncentrerar sig ordentligt på det hickande området i magen och försöker slappna av just där, så är hickan borta snabbare än vattnet hunnit koka opp! Prova nästa gång!
    Hälsar M

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var det som jag gjorde nyss och det gick kanon

      Radera
  2. det funkade. hickan försvann medans jag väntade på att vattnet skulle svalna lite till bra dricktemperatur.

    SvaraRadera
  3. Nu har jag haft en rejäl hick-omgång idag, och jag provade att slappna av där hickan sitter. Men utan framgång. Varmt vatten funkade naturligtvis även denna gång. Men jag ska försöka bemästra avslappnings-metoden. Ja.

    SvaraRadera
  4. Ta pulsen på handleden direkt när hickan uppstår och räkna den i huvuted, Funkar dock bara om du gör det dirr!

    SvaraRadera
  5. Oj, att dricka varmt vatten fungerade faktiskt jättebra. Tack!

    Trevlig sommar önskar Lisa

    SvaraRadera
  6. tror att det kan stämma med varmt vatten för att värmen gör att musklerna slappnar av... det är ofta temperaturväxlingar som gör att man får hicka...

    SvaraRadera
  7. Tack för receptet! Hjälpte utmärkt!

    SvaraRadera
  8. funkar skitbra. Tog bara vanligt varmvatten från kranen.

    SvaraRadera
  9. det som garanterat funkar varje gång e å röka en joint slappnar av dina muskler testa det själv häromdagen faktist ...
    Petter

    SvaraRadera
  10. Jag tog bara varmt vatten direkt från kranen och hickan slutade med en gång! :D

    SvaraRadera
  11. Perfa, tack så mycket för tipset, drack bara ett glas ljummet vatten ur kranen :D

    SvaraRadera
  12. Jag fick hicka alldeles nyss och gick in på vårdguiden. Där stod det några tips och jag prövade att hålla andan en stund och det funkade direkt! Jag har aldrig blivit av med hicka så fort.

    SvaraRadera
  13. Har haft hickad i 4 dagar och tog bara varmt vatten direkt från kranen. Hickan slutade med en gång. Tusen tack för tipset !!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  14. Haha, blev av med hickan genom att läsa alla bra tips!..

    SvaraRadera
  15. Haha jag blev också av med det genom att läsa tipsen! men tack för varm-vatten knepet, bra att veta till nästa gång! blir väl kanske enformigt att läsa igenom alla tips varje gång man har hicka :)

    SvaraRadera
  16. Håll andan riktigt hårt i några sekunder och den är vips borta!
    Funkar varenda gång :)

    SvaraRadera
  17. Märkligt, blev också av med hickan genom att läsa era tips och kommentarer.

    SvaraRadera
  18. ät en sked lingonsylt då försvinner hickan

    SvaraRadera
  19. TAAAACK, min hickade slutade efter jag tog 5 -6 klunkar varmvatten från kranen.

    Jag har hört att man kan nypa sig hårt på armen så försvinner hickan - hjälper inte.
    Att hålla andan i 10 sek - hjälper inte.
    Att tänka på annat - hjälper inte.

    Nästa gång ska jag defenetivt dricka varmt vatten :-)

    //Hatar hicka

    SvaraRadera
  20. otroligt hickan försvann efter en varm kopp te!!! direkt efter första klunken!

    SvaraRadera
  21. testa rapa när hickan kommer istället funkar bättre

    SvaraRadera
  22. Jag får hicka rätt ofta som precis nu,då gjorde jag ett tips som ngn hade sagt jo drick ,vad som helst svälj det int ta fingrarna över öronen o tryck på näsan o svälj.Det fungerar Nästan varje gång.
    Tips hickaren

    SvaraRadera
  23. Hej
    Tack för tipset,jag är 10 år. Ville bara säga my blog lnea.bloggo.nu hoppas ni går in på den.

    SvaraRadera
  24. testade avslappningstricket och vipps... Hickan är borta!!

    SvaraRadera
  25. Folk är ju inte smart, man ska aldrig dricka varmvatten direkt ur kranen! Känner 2 st som fått sina liv förstörda p.g.a förhöjd kopparhalt i varmvattnet i drickskranen! Koka vattnet

    SvaraRadera
  26. Har en kraftig hicka just nu och drack ett glas kokt vatten. Hickan försvann och jag skulle skriva ut min glädje här men tro fan att den kom tillbaka direkt när jag satte mig. God damnit, gör fan ont att hicka.

    SvaraRadera
  27. PERFEKT!! Hade hicka i 2,5 timmar... provar varmt vatten.... borta... snyyyyyyyggt!!!! TACK FÖR TIPSET!!!

    SvaraRadera
  28. tack. varma vattnet förgyllde min hektiska dag.

    SvaraRadera
  29. min hicka försvann också när jag läste kommentarerna

    SvaraRadera
  30. Cristiano Ronaldo20 juni 2013 kl. 17:20

    Har haft hicka i några timmar, drack ett glas varmt vatten från kranen och vips, så va hickan borta! tusen tack för tipset!

    SvaraRadera
  31. Jag jobbar som telefonsupporter så att sitta och samtidigt ha hicka var extremt jobbigt... Men Någon tipsade här i kommentarerna att det bara är att slappna av, och det hjälpte!

    SvaraRadera
  32. Försvann när jag läste kommentarerna här med ��
    Mitt tips som funkar ibland - är att samla saliv i munnen och vara beredd på att svälja när hickan kommer - men då kommer den inte!

    SvaraRadera
  33. Min man har haft konstant hicka i två och en halv dag .och inget här funkar heller jag lider med han

    SvaraRadera
  34. Drick FAAN inte varmvatten ur kranen. Då kommer det med en massa koppar och det är INTE det nyttigaste du kan utsätta din kropp för. Koka eller värm i mikron men faan inte ur kranen.

    SvaraRadera
  35. Tips! Vattnet behöver inte vara varmt. Vilket vatten som helst duger.

    SvaraRadera
  36. funkar INTE med kallt vatten iallafall!!

    SvaraRadera
  37. Knep som INTE botar hicka:
    * Hålla andan (60 sek)
    * Svälja när hickreflexen kommer
    * Dricka vatten
    * Dricka vatten framåtlutad
    * "Slappna av"
    * Läsa kommentarer

    Min hicka hann gå över av sig själv men nästa gång testar jag varmt vatten. Har nog provat allt annat redan. Hicka sux the megaballs.

    SvaraRadera