fredag 2 oktober 2009

Dags för ännu en kopp, eller?

Mm, eftermiddagste.

Det är nog svårt att leva helt utan kaffe, te, socker och annat uppiggande. Alla har så mycket att göra nu för tiden. Om vi inte får i oss våra uppiggande ämnen blir vi så trötta, kanske till och med nedstämda. Jag kan inte låta bli att fascineras av detta. Jag vet ju att det finns de som bara käkar raw food tex. De verkar må prima av det. 

Men om man inte vill sluta, om man tycker att det är gott och kul med en kopp kaffe eller te då och då? Då ska man väl fortsätta med det? Det tycker jag, men alla håller nog inte med. Jag tror att det viktiga är att lära sig känna efter i kroppen. Om du är supertrött men bälgar i dig kaffe för att hålla dig pigg, får ju kroppen inte den vila som den signalerar att den vill ha. Man stressar "systemet" och balansen mellan aktivitet och vila blir rubbad. 

Återhämtning och vila står inte direkt högt på den samhälleliga agendan. I topp finner vi däremot jobb, karriär, en aktiv fritid och ett välordnat hem. Vi ska vara högpresterande en majoritet av veckans sju dagar. Högpresterande, men ändå energifyllda och glada. Ibland känner vi oss produktiva och fulla av energi liksom för vår egen skull, för att vi har ett äkta, inre driv. Men handen på hjärtat: Så känns det väl inte under alla dessa produktiva dagar? Samhälls- och arbetsklimatet ger inte utrymme för det. Det är fullt förståeligt att vi då vänder oss till våra vänner kaffet och teet, som höjer dopaminet i hjärnan vilket medför att vi blir både piggare och gladare. Ett ”syntetiskt” välmående, men ändå. Om du vill ha ett effektivt alternativ till "ännu en kopp kaffe", gå till Yogadimensions som tipsar om en andningsteknik. Den fungerar bra!

2 kommentarer:

  1. Men vad ska man göra... ingen orkar väl leva i ett ostädat hem allt för länge.. Det du tar upp är mitt ständiga dilemma! Och jag blir snudd på galen om kaffe-automaten strular på jobbet...

    SvaraRadera
  2. Jag vet, det är inte lätt! Men man kan inte ignorera kroppens signaler hela tiden. Behöver den vila så behöver den, då får städningen vänta. Sen borde vi sluta att skuldbelägga oss själva för att vi prioriterar att vila, umgås eller vad vi nu behöver.

    SvaraRadera